History and Pedagogy of Mathematics: july 1-5 2024, Sydney, Australia. Signs and diagrams: on visualization in history of mathematics and in teaching. p. 27-38

Fiche incomplète

(Symboles et diagrammes : la visualisation dans l'histoire des mathématiques et leur enseignement.)

Une version texte intĂ©gral est en tĂ©lĂ©chargement sur le site Bibliothèque numĂ©rique des IREM et de l'APMEP  TĂ©lĂ©charger 

Auteur : Barbin Evelyne
Autre nom d'auteur :  Barbin Le Rest Evelyne

Résumé

Dans cette présentation, ...

Abstract

In this paper, we study types and roles of visualization in four historic key moments: Greek geometry with Euclid's Elements and Hérigone; Algebra in Renaissance with Jerome Cardan and Jacques Peletier du Mans; Cartesian geometry in 17th century with René Descartes and Bernard Lamy; Logic with Gottfried Leibniz and John Venn. For this purpose, we use the classification of signs and the design of diagrams of Charles Sanders Peirce. It leads us to a semiotic history which is rich in reflections on teaching practices with the aim, in particular, of enabling teachers to explain to students the role and meaning of signs, but also that of diagrams in mathematical practice.

Notes

Chapitre des Actes du colloque HPM 2024

Données de publication

Éditeur International Group on Relations between History and Pedagogy of Mathematics Sydney , Australie , 2024 Format A4, p. 27-38 Index Bibliogr. p. 37-38

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais