History and Pedagogy of Mathematics: july 18-22 2016, Montpellier, France. Of the use of the « English sector » in trigonometry: What amount of mathematical trainingwas necessary in the 18th century? p. 316-325.
(De l'utilisation de l' "english sector" (compas de proportion anglais) en trigonométrie : quel volume de formation mathématique était-il nécessaire au XVIIIe siècle ?)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Blanco Monica
Résumé
En 1723, Edmund Stone publie The construction and principal uses of mathematical instruments, qui est une traduction de Traité de la construction et des principaux usages des instruments de mathématiques de Bion (1709), complétée d’instruments qui avaient été omis par Bion, en particulier ceux inventés ou améliorés par l’Anglais. Ainsi, après la traduction du livre II, sur la construction et les usages du compas de proportion français (french sector), Stone a ajouté un chapitre sur le compas de proportion anglais (english sector). Abstract In 1723 Edmund Stone published The construction and principal uses of mathematical instruments, which was essentially a translation from the French of Bion’s Traité de la construction et des principaux usages des instrumens de mathématique(1709). As the title of the book indicated, Stone annexed a number of instruments that had been omitted by Bion, in particular, those invented or improved by theEnglish. Hence, after the translation of Book II, on the construction and uses of the « French sector », Stone added a chapter on the « English sector ». In the 17th century there had been a number of debates concerning the amount of mathematical training required for the study of mathematical instruments. In the context of the study of mathematical instruments in the 18th century, it is worth exploring the link theory-practice in the books on instruments. The aim of this contribution is to explore the mathematical knowledge involved in the use and applications of the « English sector » in trigonometry in a number of 18th-century books on mathematical instruments.
Au XVIIe siècle, des débats ont porté sur la formation mathématique nécessaire pour s’approprier des instruments mathématiques. L’objectif de cette étude est d’explorer les connaissances mathématiques impliquées dans l’utilisation et les applications du « secteur anglais » en trigonométrie et développées dans des ouvrages du XVIIIe siècle sur les instruments mathématiques.
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2016 .
Données de publication
Éditeur IREM de Montpellier Montpellier , 2016 Format A4, p. 316-325 Index Bibliogr. 324-325
ISBN 2-909916-51-0 EAN 9782909916514
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification