History and Epistemology in Mathematics Education. Mathematical Artistry for Justice: A workshop on bringing episodes in the history of mathematics to life in the classroom by means of theatre, incorporating a short play set in Ancient. p. 378-399.

(Un atelier visant à faire revivre en classe des épisodes de l'histoire des mathématiques au moyen du théâtre, en intégrant une courte pièce de théâtre se déroulant en Chine ancienne.)

Une version texte intĂ©gral est en tĂ©lĂ©chargement sur le site Bibliothèque numĂ©rique des IREM et de l’APMEP  TĂ©lĂ©charger 

Auteur : Hitchcock Gavin

Résumé

Cet article est issu d’un atelier au cours duquel les participants ont pu expĂ©rimenter et rĂ©flĂ©chir sur la la plus-value d’une reprĂ©sentation théâtrale pour motiver les Ă©lèves Ă  apprendre des mathĂ©matiques et Ă  les sensibiliser Ă  leur histoire en classe. L’auteur de cet article a montĂ© une pièce basĂ©e sur les sources primaires pour susciter l’intĂ©rĂŞt pour l’histoire contextuelle authentique de l’algèbre tout en motivant son apprentissage.
La pièce, jouĂ©e dans son intĂ©gralitĂ© lors de la discussion, Ă©voque le contexte culturel dans lequel un praticien chinois des mathĂ©matiques a pu opĂ©rer il y a environ deux millĂ©naires, et suggère comment la Règle « d’excès et de dĂ©faut » pour la rĂ©solution d’Ă©quations aurait pu ĂŞtre inspirĂ©e, et enregistrĂ©e comme problème 17 du chapitre 7 du Jiu zhang suan shu (Les Neuf Chapitres).

Abstract

This paper describes the theoretical motivation and practical mounting of a workshop in which participants could experience and reflect on the value of theatre in bringing mathematical ideas and history to life in the classroom. All participants were involved in the production and enactment of a short pre-scripted play, requiring minimal preparation. This was followed by discussion, small group work, and feedback. The play, given in full below, evokes the cultural context within which a Chinese mathematical practitioner may have operated about two millennia ago, and suggests how the Rule of Excess and Deficiency for equation solving could have been inspired and recorded, as Problem 17 in Chapter 7 of the Jiu zhang suan shu (The Nine Chapters). Nine representative scribes/mathematicians from different cultures make cameo appearances, giving the names for ‘the unknown’ used in equation-solving in their time. The dialogue is accessible and lively, laced with humour and emotions, portraying the excitement of mathematics-making. Based upon primary sources, the play can inspire interest in authentic contextual history of algebra while motivating the learning of algebra.

Notes

Chapitre des Actes de la neuvième universitĂ© d’Ă©tĂ© (ESU 9)

Données de publication

Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 378-399 Index Bibliogr. p. 398-399

ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification