Proceedings of the HPM 2000 Conference. Vol. 2. Antipodean Fibonacci Originals. p. 142-148.

(Les textes originaux de Fibonacci aux antipodes.)

Auteur : Daniel Coralie

Résumé

Comme l’indique son titre provocateur, cette présentation s’intéresse aux idées pour transformer les variations culturelles en mathématiques en un tout, plutôt que de continuer à simplement les empaqueter comme on peut. L’histoire nous permet de voir pourquoi des idées mathématiques individuelles restent telles quelles, et où des activités non mathématiques ont incité à développer des compétences mathématiques. La reconnaissance de ces facteurs dans les approches en classe peut rendre les connaissances et les compétences plus susceptibles d’être conservées et réutilisées à l’avenir, plutôt que d’être utilisées comme formule et oubliées. Une telle reconnaissance a également un bon potentiel pour permettre une appréciation des composants multiculturels dans les mathématiques susceptibles d’entrer dans la classe. Les idées qui sont explorées dans cette présentation sont basées sur le chapitre 2, dans John Fauvel et Jan van Maanen (éds), 2000, History in Mathematics Education: the ICMI Study.

Abstract

As the title implies, this presentation is concerned with ideas for transforming cultural variations in
mathematics into an integrated whole, rather than continuing to simply hobble them together in a
makeshift way. History allows us to see why individual mathematical ideas stand as they do, and
where non-mathematical activities have provided incentives in developing mathematical skills.
Recognition of these factors in classroom approaches can make knowledge and skills more likely to be retained and used again in the future, rather than practised as formula and forgotten. Such recognition also has good potential for allowing an appreciation of multicultural components within mathematics to enter the classroom. The presentation will be offered as a workshop with the primary goal of illustrating the fact that, world-wide, the history of changes over time most frequently shows patterns of mathematical procedures being developed in response to the needs of ordinary people. The ideas that will be explored in this presentation are based on Chapter 2, in John Fauvel and Jan van Maanen (eds), 2000, History in Mathematics Education: the ICMI Study.

Notes


Chapitre des Actes de HPM 2000. Vol. 2.

Données de publication

Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format p. 142-148 Index Bibliogr. p. 148-148

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification