Histoires de problèmes. Histoire des mathématiques. Faut-il toujours raison garder ? p. 33-57.

Des grandeurs incommensurables aux nombres réels.
English Title : Must we always be rational? From incommensurable magnitudes to real numbers. (ZDM/Mathdi)

Résumé

Plan de l'article :
- Une petite enfance sans nuage ?
- Le nombre prend la tête du trio .... mais trébuche sur un carré !
- Théon tente une conciliation, mais elle n'en finit pas !
- Le divorce à l'euclidienne
- La piste de Proclus
- La solution d'Eudoxe
- Omar Al-Khayyam tente de rendre la raison aux nombres
- Problème de fondement ? ....
- .... Une solution : les coupures.

Abstract

The following questions are discussed: how can measures be used when lengths are not directly measurable? Is there a way of resolving the differences, between the infinite process of approximation, and the problem of incommensurability? what sort of new "rationality" would allow us to treat the irrational ratios of incommensurable magnitudes as numbers? During this course of history, these questions sometimes made demands on our three protagonists: numbers, magnitudes and measures. This article is aimed at teachers of mathematics for use as a means of introducing a historical perspective into the teaching of mathematics. It also contains exercises to be solved according to ancient and modern methods. The chapter ends with a bibliography which contains, in addition to the historical sources that have been used, a certain number of books recommended for further study of the subject. (ZDM/Mathdi)

Notes

Chapitre de l'ouvrage Histoires de problèmes. Histoire des mathématiques.

Pistes d'utilisation en classe

Cette ressource peut être utilisée en formation initiale des enseignants.

Données de publication

Éditeur Ellipses Paris , 1993 Collection IREM - Epistémologie et Histoire des Maths Format 17,5 cm x 26 cm, p. 33-57

ISBN 2-7298-9368-7 EAN 9782729893682 ISSN 1298-1907

Public visé enseignant, formateur Niveau licence, lycée, terminale Âge 17, 18, 19

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification