Proceedings of the HPM 2000 Conference. Vol. 2. The Introduction of History of Mathematics in Norwegian schools. p. 27-30.

(L'introduction de l'histoire des mathématiques dans les écoles norvégiennes.)

Auteur : Smestad Bjorn

Résumé

Cet article analyse les rĂ©centes tentatives pour introduire l’histoire des mathĂ©matiques dans les Écoles norvĂ©giennes. AprĂšs quelques remarques gĂ©nĂ©rales, il se concentre sur l’impact de ces tentatives dans les manuels norvĂ©giens. L’introduction de l’histoire des mathĂ©matiques dans l’enseignement des mathĂ©matiques peut ĂȘtre dĂ©cidĂ©e Ă  plusieurs niveaux. Bien entendu, chaque enseignant (ou groupe d’enseignants) peut dĂ©cider d’inclure l’histoire des mathĂ©matiques dans son enseignement, s’il a l’intĂ©rĂȘt et les connaissances nĂ©cessaires. Il en est de mĂȘme des rĂ©dacteurs de manuels scolaires. En NorvĂšge, le gouvernement peut dĂ©cider d’inclure l’histoire des mathĂ©matiques dans le programme, mais pour que cet enseignement prĂ©sente un intĂ©rĂȘt, les Ă©lĂšves doivent adhĂ©rer au contenu et les enseignants doivent avoir une certaine connaissance.

Abstract

In this paper, I will discuss recent attempts at introducing history of mathematics in Norwegian schools. After giving some general comments, I will focus on the impact these attempts have had on Norwegian textbooks. The introduction of history of mathematics in mathematics education can be decided on several levels. Of course, individual teachers (or groups of teachers) may decide to include history of mathematics in their teaching, if they have the necessary interest and knowledge. Textbook writers may introduce history of mathematics in their textbooks. This is also
dependent on their interest and knowledge. Or (at least in Norway) the government may decide to include history of mathematics in the curriculum. (In Norway, « the curriculum » is stated in one big book, set and published by the government). (In theory, pupils could also demand historical information. To work, however, that would depend on the interest of both pupils and teachers, as well as a certain knowledge on the part of the teachers).

Notes

Chapitre des Actes de HPM 2000. Vol. 2.

Données de publication

Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format p. 17-26 Index Bibliogr. p. 23-26

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification