History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. Geometric Transformations as a Means for the Introduction of Interdisciplinarity and of Educational Elements in High School. p. 125-139.

(Les transformations géométriques comme moyen d'introduction de l'interdisciplinarité et d'éléments éducatifs au Lycée.)

Une version texte intĂ©gral est en tĂ©lĂ©chargement sur le site Bibliothèque numĂ©rique des IREM et de l’APMEP  TĂ©lĂ©charger 

Résumé

L’auteur prĂ©sente
– d’abord une brève revue des outils thĂ©oriques nĂ©cessaires sur les transformations du plan. Ici l’histore des « Transformations » joue un rĂ´le essentiel pour choisir les notions de base et mettre l’accent sur leur fonctionnalitĂ©.
– puis, quelques exercices pour entrainer les Ă©lèves Ă  « penser globalement », ce qui est le principal objectif Ă©ducationnel
– enfin, le rĂ´le des transformations dans la structure et l’esthĂ©tique des dĂ©corations tribales et de la peinture (perspective, oeuvres d’Escher)

Abstract

General trend: Indications for the role of the History of Mathematics in its didactics, as part of an alternative curriculum for teaching Geometry in a transformational framework in High School, with educational and interdisciplinary scopes.

Emphasis on:

– a brief survey for the introduction of the needed theoretical background of the transformations of Plane Euclidean Geometry, reducing the formalities with the aid of simple figures; here, the History of Transformations plays an essential role in choosing the basic notions and pointing out their functionality;

– some exercises for the training of pupils to « think globally », which is the main educational purpose;

– the role of transformations in the structure and aesthetics of tribal decorations and of painting.

Notes

Chapitre des Actes de la cinquième universitĂ© d’Ă©tĂ© (ESU 5).

Données de publication

Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 125-139 Index Bibliogr. p. 139-139

ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification